Vraag

12 december 2022
Profielfoto van Geeske Visser
Opbouwwerker

“Met welke digitale sociale kaart werken jullie? Wat zijn jullie tips en welke functies missen jullie in de sociale kaart die je gebruikt?”

Toelichting

Wij willen in onze gemeente een digitale kaart die zowel voor inwoners als professionals goed bruikbaar is. 
Waarbij inwoners en professionals goed zicht hebben wat er in het voorliggende veld; sport, cultuur, ontmoeting, vrijwilligersorganisaties, dagbesteding etc. is  
Wat heb je nodig van een digitale sociale kaart zodat het bruikbaar is?

Motivatie

We willen graag weten welke gemeente/organisaties werken met een digitale sociale kaart en willen graag de ervaringen van horen. zodat we als gemeente voor en met onze inwoners en organisaties een goede keuze kunnen maken. 

Werkgebied

Gemeente Opsterland

Profielfoto van Thea Wijnsma
Gebiedsteammedewerker

Goedemiddag Geeske,

Wij, gemeente Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel, zijn ons ook aan het oriënteren en wij komen uit op "Sociale Kaart Nederland". Wij gaan op korte termijn een gesprek inplannen met hen met als doel ook dat wij een demo kunnen zien van hun product.

Groet Thea Wijnsma

Profielfoto van Anoek Meijer
Programmamanager Positieve Gezondheid | Busbaas Gezonde Huiskamer

In mijn gemeente gebruiken we de gebiedswijzer (Emmen), vooral makkelijk voor up to date houden.
In Fryslan zit ik in PGO Noord icm positieve gezondheid en daar proberen we sociale kaart achter de pgo met spinnenweb te zetten.

Profielfoto van Gerard Latjes
Bestuurder

Beste Geeske,

Als Bewonersplein hebben we een ruime ervaring met de bouw en inrichting van een sociale kaart. Ons product is in de loop der jaren in nauw overleg met bewonersgroepen tot stand gekomen.
Uniek aan onze kaart is dat de data enerzijds op wijk-/dorpsniveau instelbaar is, anderzijds kan de data op regionaal niveau gedeeld worden.
Nieuw is de toevoeging van een preventiematrix. Een platform waarop professionals zelf hun aanbod kunnen presenteren en onderhouden. Ook dit platform is gekoppeld aan de sociale kaart.
Vanzelfsprekend kunnen partijen zelf hun gegevens beheren en actueel houden. De sociale kaart bevat een uitgebreide beheermodule.
Daarnaast hebben we een eigen, intelligente zoekmachine ontwikkeld waarmee bewoners eenvoudig hun informatie kunnen vinden.
Ook koppeling met agenda en nieuwsbrief behoort tot de mogelijkheden.

Voor meer informatie, zie: https://wijkderuwaard.nl of https://portaalnaargezondleven.nl

Profielfoto van Berny de Vries
Oprichter / Social Innovator

Hi Geeske,

Goede vraag! Zal je ook persoonlijk een bericht met uitnodiging sturen. We werken al 10 jaar met een online, wijkgerichte sociale kaart. In de loop der jaren is zowel platform als werkwijze verbeterd zodat je sociale kaart actueel blijft en toegankelijk en begrijpelijk is voor inwoners. Erg mooi is de link naar offline met een printbaar activiteitenboekje en beeldkrant voor buurtcentra.

Er is veel geïnvesteerd in een slim beheermodel waarmee organisaties zelf gegevens beheren en actueel houden. Er is ook overkoepelend beheer en je kunt gegevens koppelen van andere platforms en registratiesystemen. Wat het anders maakt dan reguliere sociale kaarten, is maatwerk op wijk/dorpsniveau. Zodat je inwoners zelf mee kan laten besluiten over invulling en uitstraling.

Kijk bv eens op www.samenindebuurt033.nl (Amersfoort), www.lingewaardinbeweging.nl (sport- en beweegplatform), wijkgericht: www.delfshavenlokaal.nl of buurtcentrum: www.sterrenzicht.nl.

Met verbindende groet
Berny de Vries
oprichter WijkConnect.com
berny@wijkconnect.com
06-29002489

Profielfoto van Vincent Hoitink
Vincent Hoitink
Adviseur Sociaal Domein

Beste Geeske,

Aan de antwoorden kun je al zien, dat een Sociale kaart leeft, maar om een start te maken is het van belang om te inventariseren wat jullie als gemeente (inwoners en professionals) willen. Jullie hebben hier al over nagedacht, maar neem je ook de voorzieningen die zijn gesubsidieerd door de gemeente en de gecontracteerd aanbod mee?

Belangrijker is welk doel jullie willen bereiken en hoe! Wil men met een aantal klikken informatie over organisaties en initiatieven die ondersteuning bieden op het gebied van zorg en welzijn, gezondheid, wonen, vervoer, geldzaken, opleiding en vrije tijd binnen de eigen kern en gemeente. Mag de inwoner inzicht in het gecontracteerd aanbod of alleen de professional.

Ik kan je informatie toesturen, zonder inhoudelijk in te gaan op een Sociale kaart, hoe gemeenten dit hebben ingericht of hoe men de doelgroepen kan en wil benaderen. En hoe je ervoor kan zorgen dat de gegevens actueel bijgehouden kunnen worden.

Geef maar aan of je deze informatie wenst.

Profielfoto van Sheila Neijman
Projectleider positieve gezondheid

Gemeente Oegstgeest heeft een mooie digitale kaart ontwikkeld, zie link https://www.oegstgeest.nl/fileadmin/Oegstgeest_bestanden/Documenten/Inwoners/Zorg__welzijn_en_bijstand/Socialekaart/Sociale_kaart_nov2022.pdf

Wellicht kun je deze Gemeente benaderen?

Groet,
Sheila

Profielfoto van Nienke Zeeman
Sociaal makelaar

Ter aanvulling nog (up to date houden is al vaker genoemd):
-hoe kunnen bewoners de kaart vinden en gebruiken (hebben de gemeenten trouwens een idee van het aantal bezoekers/gebruikers en wat dat bezoek/gebruik oplevert?)
- een "portal" kan ook een oplossing zijn.. dan hoef je niet iets nieuws te maken, alleen maar een vindplaats, misschien gewoon op de site van de gemeente. Of Wijkconnect (ontwikkelt graag ism bewoners/opdrachtgever, op maat)
-ik zit elke woensdagochtend in een cafe/restaurant, zo vaak mogelijk sluiten ook de wijkadviseur vd gemeente en de wijkagent aan: "sociale kaart live" :)
Succes!

Profielfoto van Clara Mulder
Praktijkconsulent

In Amstelveen wordt wel gewerkt aan een sociale kaart. Op dit moment hebben we per wijksamenwerkingsverband een sociale kaart. De uitdaging zit in het up to date houden van de kaart door de deelnemers aan de sociale kaart. Hoe spreek je dat goed af.

Profielfoto van Anoek Meijer
Programmamanager Positieve Gezondheid | Busbaas Gezonde Huiskamer

https://pgonetwerknoord.nl/positieve-gezondheid/

Daar zijn "we" mee bezig om de sociale kaart achter een PGO met positieve gezondheid te zetten, om ook de zorg te verbinden met de sociale kaart.

Profielfoto van Coby Kovács
Programma manager zorgpartners

Hoi Geeske,

Vanuit zorgpartners in Noord-Limburg werken we met een zorgkaart (www.mccpxzorg.nl/zorgkaart en binnenkort ook www.zorgkaartnoordlimburg.nl). Hier brengen we het aanbod in de 1e lijns zorg in beeld, met een doorlink naar sociale kaarten van gemeenten. Deze functionaliteit (van MDL Solutions) zou ook benut kunnen worden door gemeenten. Je maakt dan direct de link met zorg.

Groetjes Coby

Profielfoto van Iris Ploum
Schoolmaatschappelijk Werker

https://socialekaartdenhaag.nl/ verdeeld in weten, doen, vinden en daaronder thema's vind ik erg handig.

Profielfoto van Dorrit Verzeijl
Stafverpleegkundige; Verbindingsprofessional JGZ-Ziekenhuis; Ambassadeur jeugdverpleegkundige VenVN. Lid landelijke coalitie Kansrijke Start.

Dag Geeske,
In Dordrecht is gestart om de zorgpadentool van Pharos-Kansrijke Start te gebruiken:

Als gemeente kun je deze tool met netwerkpartners invullen. De gemeente heeft de regie (en de inlog) hierin.
Als je zoekt op Dordrecht zie je in de tool de ingevulde sociale kaart.

Profielfoto van Pascale Van Praag
Kwaliteitsmedewerker sociaal domein

Beste Geeske,

In gemeente Haarlemmermeer hebben we Hollands Welvaren. Zij onderhouden een groot deel van deze website. Met zo nodig input van de Gemeente
https://www.socialekaarthaarlemmermeer.nl/
Daarnaast zijn we bezig met de mogelijkheid om wachtlijsten van zorgaanbieders te monitoren bij een andere partij.
Mocht je meer info willen hebben mail me.

Profielfoto van Stef Verhage
Ervaringsdeskundige

Beste Geeske,

Leuk dat jullie bezig zijn met het kijken naar een sociale kaart! Hebben jullie al nagedacht over waar je het beheer van de sociale kaart wilt beleggen? En dan doel ik op het onderhouden van het aanbod aan voorzieningen dat hier te vinden is? Ga je dat als gemeente zelf doen dan wordt dit al snel lastig te onderhouden. Want hoe borg je volledig en actueel te zijn?