Vraag

18 januari 2023
Profielfoto van Dominique Bekke
Preventiewerker

“Wie kan ons helpen aan handleidingen/kennisdocumenten/artikelen over online gespreksvoering in de (jeugd)hulpverlening”

Toelichting

Onze vrijwilligers voeren dagelijks anoniem gesprekken met jongeren tussen 18-25 jaar. Dit gebeurt zowel telefonisch als via de chat, waarin jongeren hen over alle (dagelijkse) beslommeringen vertellen. 
Als dochteronderneming van de Kindertelefoon, hebben we ontzettend veel ervaring met het voeren van gesprekken. Deze kennis willen we graag weer updaten met nieuwe inzichten. 

Ongeveer 2/3e van al onze gesprekken wordt nu gevoerd via de chat. In de laatste jaren is er veel gebruik gemaakt van online hulpverlening. 
We zijn daarom opzoek naar onderzoeken/artikelen over online gespreksvoeringen, en dan specifiek over chatten. 
Denk hierbij aan invloed van chatten, do's en don't in chats, taalgebruik, interpunctie, gebruik van emoticons etc. De informatie willen we omzetten naar een e-learning om al onze vrijwilligers te informeren en de kwaliteit van onze gesprekken hoog te houden. 

Wie kan ons hierin verder helpen? Wie helpt de vrijwilligers van de Alles Oké? Supportlijn hun chatgesprekken te verbeteren? 

Werkgebied

Landelijke anonieme supportlijn voor jongeren van 18-25 jaar. 

Profielfoto van Martijn Wesseling
Projectleider eHealth, trainer en adviseur

Dag Dominique,
Zelf geef ik dit soort trainingen, zie www.martijnwesseling.nl. De zaken die jij benoemd, zoals het gebruik van emoticons, chattaal, interpunctie e.d. behandel ik daar in. Maar ook zaken als het non-verbale expliciet maken, de regie bewaken, samenvatten en parafraseren. Je kunt online best veel vinden als je zoekt op chatten, maar ook boeken als het handboek online hulpverlening van Frank Schalken (wat jullie als dochter van de kindertelefoon vast ook kennen) of methodisch online hulpverlenen van Jos Fransen zijn nog steeds actueel.

Ik heb veel ervaring in online hulpverlening, zowel als online hulpverlener, trainer en projectleider. We kunnen altijd een keer (beeld)bellen om hierover uit te wisselen.

Groet, Martijn Wesseling
martijn@martijnwesseling.nl