Tijdlijn

Karen Hosman-Dietz heeft dit bericht geliked
Profielfoto van Bernita Eskes

๐—–๐—ผ๐—น๐˜‚๐—บ๐—ป ๐—ฃ๐—ถ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ฟ ๐—•๐—ฎ๐—ฟ๐—ป๐—ต๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ป:
๐—œ๐—ž ๐—•๐—˜๐—ก ๐—ญ๐—ข ๐—•๐—”๐—ก๐—š ๐—ฉ๐—ข๐—ข๐—ฅ ๐—›๐—˜๐—ง ๐—ช๐—ข๐—ข๐—ฅ๐—— ๐—ฉ๐—”๐—ก ๐——๐—˜ ๐— ๐—˜๐—ก๐—ฆ๐—˜๐—ก
(verhalen verdwijnen waar diagnoses verschijnen)

Vergaderingen die ik voorzit en colleges die ik geef, sluit ik graag af met een gedicht. Dichters zetten vaak een ander denkraam open. Of zemen de woorden weg waarmee wij onze denkramen hebben volgepraat. Onlangs deed Rilke dat voor me:

๐˜๐˜ฌ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ฐ ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฏ.
๐˜ก๐˜ช๐˜ซ ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ด ๐˜ป๐˜ฐ ๐˜ฅ๐˜ถ๐˜ช๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ๐˜ฌ ๐˜ถ๐˜ช๐˜ต:
๐˜Œ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ช๐˜ด
๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ช๐˜ด ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜จ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ช๐˜ด ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ข๐˜ณ.

๐˜”๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ข๐˜ฏ๐˜จ๐˜ด๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ฌ ๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ, ๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ญ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ฆ ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ฐ๐˜ต,
๐˜ป๐˜ช๐˜ซ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ด, ๐˜ธ๐˜ข๐˜ต ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ต ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ด;
๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜จ ๐˜ช๐˜ด ๐˜ท๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฏ๐˜ฐ๐˜จ ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ;
๐˜ฉ๐˜ถ๐˜ฏ ๐˜ต๐˜ถ๐˜ช๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜จ๐˜ฐ๐˜ฆ๐˜ฅ ๐˜จ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด๐˜ต ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ค๐˜ต ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ ๐˜Ž๐˜ฐ๐˜ฅ.

๐˜๐˜ฌ ๐˜ธ๐˜ช๐˜ญ ๐˜ฃ๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ฏ: ๐˜‰๐˜ญ๐˜ช๐˜ซ๐˜ง ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ.
๐˜‹๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ป๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ฐ๐˜ฐ๐˜ณ ๐˜ช๐˜ฌ ๐˜ป๐˜ฐ ๐˜จ๐˜ณ๐˜ข๐˜ข๐˜จ.
๐˜Ž๐˜ช๐˜ซ ๐˜ณ๐˜ข๐˜ข๐˜ฌ๐˜ต ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ: ๐˜ป๐˜ฆ ๐˜ป๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ณ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ต๐˜ฐ๐˜ฎ.
๐˜Ž๐˜ช๐˜ซ ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ข๐˜ฌ๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ซ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฌ๐˜ข๐˜ฑ๐˜ฐ๐˜ต.

Dit gedicht heb ik sindsdien ieder spreekuur in mijn hoofd. ‘Dokter, ik heb steeds vaker gedoe op mijn werk, ik kan me niet goed concentreren, ik denk dat ik verborgen ADHD heb’, ‘Dokter, ik word zo moe van het zorgen voor mijn kinderen en voor mijn ouders, ik voel me voor alles verantwoordelijk, zou ik hoog-sensitief zijn?’, ‘Dokter, ik trek het allemaal niet meer, er komt niets uit mijn handen, volgens mij heb ik een burn-out.’

ADHD, al dan niet verborgen, hoog-sensitiviteit, burn-out, de diagnosen vliegen je in de spreekkamer om de oren. ‘Ik ben zo bang voor het woord van de mensen.
Zij spreken alles zo duidelijk uit’. Verhalen verdwijnen, waar diagnoses verschijnen. Want van diagnose gaat het al gauw naar therapie. En waar blijft dan de mens?

Geneeskunde is soms genezen, vaak verlichten, altijd troosten. Maar veel mensen komen om genezen te worden. Vaak van diagnoses die geen diagnoses zijn.
Ik heb steeds meer moeite met dat woord diagnose. Dia betekent ‘doorheen’ en gnosis ‘weten, kennen, begrijpen’. Maar noemt de patiënt woorden als ADHD, hoog-sensitiviteit of burn-out, dan weet of begrijp ik niets. En door de patiënt heen kijken is wel het laatste wat ik wil. Ik wil samen kijken naar het verhaal. Ik wil ruimte voor de unieke biografie, ruimte om mensen op adem te laten komen. Met onze drang alles te willen verklaren, beheersen en controleren, drukken we elkaars verhalen in de marge. ‘Ik wil blijven vermanen en weerstand bieden: Blijf ver. De dingen zingen hoor ik zo graag.’

๐™‹๐™ž๐™š๐™ฉ๐™š๐™ง ๐˜ฝ๐™–๐™ง๐™ฃ๐™๐™ค๐™ค๐™ง๐™ฃ

Pieter Barnhoorn is huisarts-seksuoloog, universitair docent, onderzoeker en biografisch coach. Hij is onlangs gepromoveerd op het thema professionele identiteitsvorming, kortgezegd het proces van gaan denken, doen en voelen als een zorgprofessional. Daarnaast doet hij – onder de noemer van professionaliteit, professionele identiteitsvorming en zingeving – onderzoek naar ‘bezielde en bezielende zorg’.

๐—ฆ๐˜†๐—บ๐—ฝ๐—ผ๐˜€๐—ถ๐˜‚๐—บ ๐—ญ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ถ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜€๐—ฝ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฒ๐—ธ๐—ธ๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ
Pieter Barnhoorn verzorgt 16 april een plenaire lezing en een deelsessie op het symposium ‘Zingeving in de spreekkamer | Diversiteit in verbinding’. Hij gaat in op wat we verstaan onder zingeving. Aan de hand van praktijkvoorbeelden laat hij zien hoe zorgprofessionals zingevingsvragen kunnen signaleren, bespreken en begeleiden. Wat is onze taakopvatting als het om zingeving gaat? Heb jij daar zelf ideeën over? Je krijgt praktische tips en tools om in gesprekken alert te zijn op mogelijke zingevingsvragen.

๐—”๐—ฐ๐—ฐ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฑ๐—ถ๐˜๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ
Voor het symposium is accreditatie aangevraagd bij KNMG-GAIA (ABAN), V&VN, V&VN Verpleegkundig Specialisten, SKGV en NVvPO.

๐— ๐—ฒ๐—น๐—ฑ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป
Ga voor meer informatie over het symposium, alle sprekers en aanmelden naar: https://bit.ly/3NB6FiK

Pieter Barnhoorn is ook een van de sprekers tijdens de masterclass `Zingevingszorg bij huisarts en praktijkondersteuner', die Agora op 23 mei verzorgt, samen met Carend. Meer informatie en aanmelden: https://bit.ly/3TuPa7a

แถ แต’แต—แต’: แดฟแต’แตโฑแต‰สณ แถœสฐแตƒโฟแต แต‡แต‰แตˆสณโฑสฒแถ หขแถ แต’แต—แต’แตสณแตƒแถ โฑแต‰