๐๐ผ๐น๐๐บ๐ป ๐ฃ๐ถ๐ฒ๐๐ฒ๐ฟ ๐๐ฎ๐ฟ๐ป๐ต๐ผ๐ผ๐ฟ๐ป:
๐๐ ๐๐๐ก ๐ญ๐ข ๐๐๐ก๐ ๐ฉ๐ข๐ข๐ฅ ๐๐๐ง ๐ช๐ข๐ข๐ฅ๐ ๐ฉ๐๐ก ๐๐ ๐ ๐๐ก๐ฆ๐๐ก
(verhalen verdwijnen waar diagnoses verschijnen)
Vergaderingen die ik voorzit en colleges die ik geef, sluit ik graag af met een gedicht. Dichters zetten vaak een ander denkraam open. Of zemen de woorden weg waarmee wij onze denkramen hebben volgepraat. Onlangs deed Rilke dat voor me:
๐๐ฌ ๐ฃ๐ฆ๐ฏ ๐ป๐ฐ ๐ฃ๐ข๐ฏ๐จ ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ธ๐ฐ๐ฐ๐ณ๐ฅ ๐ท๐ข๐ฏ ๐ฅ๐ฆ ๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ด๐ฆ๐ฏ.
๐ก๐ช๐ซ ๐ด๐ฑ๐ณ๐ฆ๐ฌ๐ฆ๐ฏ ๐ข๐ญ๐ญ๐ฆ๐ด ๐ป๐ฐ ๐ฅ๐ถ๐ช๐ฅ๐ฆ๐ญ๐ช๐ซ๐ฌ ๐ถ๐ช๐ต:
๐๐ฏ ๐ฅ๐ช๐ต ๐ฉ๐ช๐ฆ๐ณ ๐ฉ๐ฆ๐ฆ๐ต ๐ฉ๐ฐ๐ฏ๐ฅ ๐ฆ๐ฏ ๐ฅ๐ข๐ต ๐ฅ๐ข๐ข๐ณ ๐ฉ๐ฆ๐ฆ๐ต ๐ฉ๐ถ๐ช๐ด
๐ฆ๐ฏ ๐ฉ๐ช๐ฆ๐ณ ๐ช๐ด ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ฃ๐ฆ๐จ๐ช๐ฏ ๐ฆ๐ฏ ๐ฉ๐ฆ๐ต ๐ฆ๐ช๐ฏ๐ฅ๐ฆ ๐ช๐ด ๐ฅ๐ข๐ข๐ณ.
๐๐ช๐ซ ๐ฃ๐ฆ๐ข๐ฏ๐จ๐ด๐ต ๐ฐ๐ฐ๐ฌ ๐ฉ๐ถ๐ฏ ๐ฅ๐ฆ๐ฏ๐ฌ๐ฆ๐ฏ, ๐ฉ๐ถ๐ฏ ๐ด๐ฑ๐ฆ๐ญ ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐ฅ๐ฆ ๐ด๐ฑ๐ฐ๐ต,
๐ป๐ช๐ซ ๐ธ๐ฆ๐ต๐ฆ๐ฏ ๐ข๐ญ๐ญ๐ฆ๐ด, ๐ธ๐ข๐ต ๐ธ๐ฐ๐ณ๐ฅ๐ต ๐ฆ๐ฏ ๐ธ๐ข๐ด;
๐จ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ฃ๐ฆ๐ณ๐จ ๐ช๐ด ๐ท๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ฉ๐ฆ๐ฏ ๐ฏ๐ฐ๐จ ๐ฆ๐ฆ๐ฏ ๐ธ๐ฐ๐ฏ๐ฅ๐ฆ๐ณ;
๐ฉ๐ถ๐ฏ ๐ต๐ถ๐ช๐ฏ ๐ฆ๐ฏ ๐จ๐ฐ๐ฆ๐ฅ ๐จ๐ณ๐ฆ๐ฏ๐ด๐ต ๐ฅ๐ช๐ณ๐ฆ๐ค๐ต ๐ข๐ข๐ฏ ๐๐ฐ๐ฅ.
๐๐ฌ ๐ธ๐ช๐ญ ๐ฃ๐ญ๐ช๐ซ๐ท๐ฆ๐ฏ ๐ท๐ฆ๐ณ๐ฎ๐ข๐ฏ๐ฆ๐ฏ ๐ฆ๐ฏ ๐ธ๐ฆ๐ฆ๐ณ๐ด๐ต๐ข๐ฏ๐ฅ ๐ฃ๐ช๐ฆ๐ฅ๐ฆ๐ฏ: ๐๐ญ๐ช๐ซ๐ง ๐ท๐ฆ๐ณ.
๐๐ฆ ๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ป๐ช๐ฏ๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ฉ๐ฐ๐ฐ๐ณ ๐ช๐ฌ ๐ป๐ฐ ๐จ๐ณ๐ข๐ข๐จ.
๐๐ช๐ซ ๐ณ๐ข๐ข๐ฌ๐ต ๐ฉ๐ฆ๐ฏ ๐ข๐ข๐ฏ: ๐ป๐ฆ ๐ป๐ช๐ซ๐ฏ ๐ด๐ต๐ข๐ณ ๐ฆ๐ฏ ๐ด๐ต๐ฐ๐ฎ.
๐๐ช๐ซ ๐ฎ๐ข๐ข๐ฌ๐ต ๐ฎ๐ช๐ซ ๐ข๐ญ๐ญ๐ฆ ๐ฅ๐ช๐ฏ๐จ๐ฆ๐ฏ ๐ฌ๐ข๐ฑ๐ฐ๐ต.
Dit gedicht heb ik sindsdien ieder spreekuur in mijn hoofd. ‘Dokter, ik heb steeds vaker gedoe op mijn werk, ik kan me niet goed concentreren, ik denk dat ik verborgen ADHD heb’, ‘Dokter, ik word zo moe van het zorgen voor mijn kinderen en voor mijn ouders, ik voel me voor alles verantwoordelijk, zou ik hoog-sensitief zijn?’, ‘Dokter, ik trek het allemaal niet meer, er komt niets uit mijn handen, volgens mij heb ik een burn-out.’
ADHD, al dan niet verborgen, hoog-sensitiviteit, burn-out, de diagnosen vliegen je in de spreekkamer om de oren. ‘Ik ben zo bang voor het woord van de mensen.
Zij spreken alles zo duidelijk uit’. Verhalen verdwijnen, waar diagnoses verschijnen. Want van diagnose gaat het al gauw naar therapie. En waar blijft dan de mens?
Geneeskunde is soms genezen, vaak verlichten, altijd troosten. Maar veel mensen komen om genezen te worden. Vaak van diagnoses die geen diagnoses zijn.
Ik heb steeds meer moeite met dat woord diagnose. Dia betekent ‘doorheen’ en gnosis ‘weten, kennen, begrijpen’. Maar noemt de patiënt woorden als ADHD, hoog-sensitiviteit of burn-out, dan weet of begrijp ik niets. En door de patiënt heen kijken is wel het laatste wat ik wil. Ik wil samen kijken naar het verhaal. Ik wil ruimte voor de unieke biografie, ruimte om mensen op adem te laten komen. Met onze drang alles te willen verklaren, beheersen en controleren, drukken we elkaars verhalen in de marge. ‘Ik wil blijven vermanen en weerstand bieden: Blijf ver. De dingen zingen hoor ik zo graag.’
๐๐๐๐ฉ๐๐ง ๐ฝ๐๐ง๐ฃ๐๐ค๐ค๐ง๐ฃ
Pieter Barnhoorn is huisarts-seksuoloog, universitair docent, onderzoeker en biografisch coach. Hij is onlangs gepromoveerd op het thema professionele identiteitsvorming, kortgezegd het proces van gaan denken, doen en voelen als een zorgprofessional. Daarnaast doet hij – onder de noemer van professionaliteit, professionele identiteitsvorming en zingeving – onderzoek naar ‘bezielde en bezielende zorg’.
Symposium Zingeving in de spreekkamer van de huisarts
Pieter Barnhoorn verzorgt 16 april een plenaire lezing en een deelsessie op het symposium ‘Zingeving in de spreekkamer | Diversiteit in verbinding’. Hij gaat in op wat we verstaan onder zingeving. Aan de hand van praktijkvoorbeelden laat hij zien hoe zorgprofessionals zingevingsvragen kunnen signaleren, bespreken en begeleiden. Wat is onze taakopvatting als het om zingeving gaat? Heb jij daar zelf ideeën over? Je krijgt praktische tips en tools om in gesprekken alert te zijn op mogelijke zingevingsvragen.
๐๐ฐ๐ฐ๐ฟ๐ฒ๐ฑ๐ถ๐๐ฎ๐๐ถ๐ฒ
Voor het symposium is accreditatie aangevraagd bij KNMG-GAIA (ABAN), V&VN, V&VN Verpleegkundig Specialisten, SKGV en NVvPO.
๐ ๐ฒ๐น๐ฑ ๐ท๐ฒ ๐ฎ๐ฎ๐ป
Ga voor meer informatie over het symposium, alle sprekers en aanmelden naar: https://bit.ly/3NB6FiK
Pieter Barnhoorn is ook een van de sprekers tijdens de masterclass `Zingevingszorg bij huisarts en praktijkondersteuner', die Agora op 23 mei verzorgt, samen met Carend. Meer informatie en aanmelden: https://bit.ly/3TuPa7a
แถ แตแตแต: แดฟแตแตโฑแตสณ แถสฐแตโฟแต แตแตแตสณโฑสฒแถ หขแถ แตแตแตแตสณแตแถ โฑแต
๐ ๐๐ฆ๐ง๐๐ฅ๐๐๐๐ฆ๐ฆ ๐ญ๐๐ก๐๐๐ฉ๐๐ก๐ ๐๐๐ ๐๐จ๐๐ฆ๐๐ฅ๐ง๐ฆ ๐๐ก ๐ฃ๐ฅ๐๐๐ง๐๐๐๐ข๐ก๐๐๐ฅ๐ฆ๐ง๐๐จ๐ก๐๐ฅ
๐ ๐ฒ๐ ๐ฐ๐ฎ๐๐ï๐๐๐ถ๐ฒ๐ธ ๐ฑ๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ฆ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ ๐ฑ๐ฒ ๐๐ผ๐๐๐ผ๐ป
Donderdag 23 mei, 20.00 - 22.00 uur, Online via ๐๐ฎ๐ฟ๐ฒ๐ป๐ฑ
๐๐ฆ๐จ๐ฆ๐ฏ๐ด ๐ด๐ถ๐ค๐ค๐ฆ๐ด ๐ฉ๐ฆ๐ณ๐ฉ๐ข๐ญ๐ฆ๐ฏ ๐ธ๐ฆ ๐ฅ๐ฆ๐ป๐ฆ ๐จ๐ฆ๐ข๐ค๐ค๐ณ๐ฆ๐ฅ๐ช๐ต๐ฆ๐ฆ๐ณ๐ฅ๐ฆ ๐ฎ๐ข๐ด๐ต๐ฆ๐ณ๐ค๐ญ๐ข๐ด๐ด ๐ท๐ข๐ฏ ๐๐จ๐ฐ๐ณ๐ข ๐ฆ๐ฏ ๐ก๐ฐ๐ฏ๐๐ธ, ๐ช๐ฏ ๐ด๐ข๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ธ๐ฆ๐ณ๐ฌ๐ช๐ฏ๐จ ๐ฎ๐ฆ๐ต ๐๐ข๐ณ๐ฆ๐ฏ๐ฅ.
In de praktijk van de huisarts en de praktijkondersteuners gaat het in de persoonsgerichte zorg met regelmaat over zingeving. Wat wordt bedoeld met zingeving? Hoe kunnen huisartsen en praktijkondersteuners zingevingsvragen signaleren, bespreekbaar maken en begeleiden? Gaby Jacobs, Pieter Barnhoorn, Jos Somsen en Sander de Hosson gaan daar in deze masterclass dieper op in.
Tijdens deze masterclass van Agora, ZonMw en Carend leer je de behoeften van patiënten aan zingeving (nog beter) te signaleren, te bespreken en te begeleiden. We gaan in op zingeving als proces waarin mensen richting geven aan hun leven, we delen kennis uit onderzoek en we bespreken voorbeelden van zingevingsvragen uit de praktijk. Tot slot gaan we in op het belang van samenwerken in geestelijke verzorging thuis.
๐ฉ๐ผ๐ผ๐ฟ ๐๐ถ๐ฒ?
Deze masterclass is in het bijzonder voor huisartsen en POH-ers. Andere geïnteresseerden zoals wijkverpleegkundigen, verzorgenden, sociaal werkers, geestelijk verzorgers, paramedici en vrijwilligers die betrokken zijn bij zingeving en geestelijke verzorging zijn ook van harte welkom.
๐๐ฐ๐ฐ๐ฟ๐ฒ๐ฑ๐ถ๐๐ฎ๐๐ถ๐ฒ
Accreditatie bij de NVPPO, LV POH-GZZ, V&VN en SKGV is aangevraagd.
Meer informatie en aanmelden: https://bit.ly/3TuPa7a
๐๐ผ๐ฒ ๐บ๐ฒ๐ฒ ๐ฎ๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐ฝ๐ฒ๐ถ๐น๐ถ๐ป๐ด ๐ฝ๐ฎ๐น๐น๐ถ๐ฎ๐๐ถ๐ฒ๐๐ฒ ๐๐ผ๐ฟ๐ด ๐ฒ๐ป ๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐๐ฒ๐๐ป๐ถ๐ป๐ด ๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ ๐๐ผ๐ฟ๐ด๐๐ฒ๐ฟ๐น๐ฒ๐ป๐ฒ๐ฟ๐ ๐ฒ๐ป ๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ ๐ฝ๐ฟ๐ผ๐ณ๐ฒ๐๐๐ถ๐ผ๐ป๐ฎ๐น๐ ๐๐ฒ๐ฟ๐ธ๐๐ฎ๐ฎ๐บ ๐ถ๐ป ๐ต๐ฒ๐ ๐๐ผ๐ฐ๐ถ๐ฎ๐ฎ๐น ๐ฑ๐ผ๐บ๐ฒ๐ถ๐ป
(voorheen zorgverlenerspeiling)
๐๐๐ง๐ ๐๐๐ ๐๐ฃ ๐๐ ๐ฏ๐ค๐ง๐ ๐ค๐ ๐๐๐ฉ ๐จ๐ค๐๐๐๐๐ก ๐๐ค๐ข๐๐๐ฃ ๐ข๐๐ฉ ๐ข๐๐ฃ๐จ๐๐ฃ ๐๐ฃ ๐๐ ๐ฅ๐๐ก๐ก๐๐๐ฉ๐๐๐ซ๐ ๐ก๐๐ซ๐๐ฃ๐จ๐๐๐จ๐?
Dan nodigen we je uit om mee te doen aan de korte tweejaarlijkse peiling om inzicht te krijgen in je ervaringen, kennis en opvattingen over twee belangrijke thema’s binnen de palliatieve zorgen en ondersteuning: markering en vroegtijdige planning.
Dit gaat over het herkennen van de palliatieve levensfase en het voeren van gesprekken met mensen die ongeneeslijk ziek zijn of door ouderdom kwetsbaar, en hun naasten, over hun waarden, wensen, behoeften en (behandel)grenzen.
Het doel van de peiling is om te ontdekken wat jou kan helpen bij het omgaan met mensen in deze levensfase en wat er beter kan rondom diverse thema’s.
Het invullen van de vragenlijst duurt 5 tot 10 minuten en is mogelijk tot en met 31 maart 2024.
De peiling wordt georganiseerd vanuit het Nationaal Programma Palliatieve Zorg II en Stichting PZNL, in samenwerking met IKNL (Integraal Kankercentrum Nederland), Amsterdam UMC en Agora.
Alvast bedankt voor je deelname!
Klik hier om naar de vragenlijst te gaan: https://bit.ly/439jJCC
๐ช๐ข๐ข๐ฅ๐๐๐จ๐ก๐ฆ๐ง๐๐ก๐๐๐ฅ ๐ง๐๐ ๐๐๐ก๐๐๐ฅ๐ฆ ๐ฉ๐๐ฅ๐ฅ๐๐๐๐ง ๐ฆ๐ฌ๐ ๐ฃ๐ข๐ฆ๐๐จ๐ '๐ญ๐๐ก๐๐๐ฉ๐๐ก๐ ๐๐ก ๐๐ ๐ฆ๐ฃ๐ฅ๐๐๐๐๐๐ ๐๐ฅ | ๐๐๐ฉ๐๐ฅ๐ฆ๐๐ง๐๐๐ง ๐๐ก ๐ฉ๐๐ฅ๐๐๐ก๐๐๐ก๐'
16 april, Akoesticum, Ede
De veelzijdige woordkunstenaar Tim Lenders verzorgt op 16 april twee creatieve en inspirerende ๐ด๐ฑ๐ฐ๐ฌ๐ฆ๐ฏ ๐ธ๐ฐ๐ณ๐ฅ optredens op het symposium Zingeving in de spreekkamer | Diversiteit in verbinding, op 16 april in het Akoesticum in Ede.
Na de lunch zorgt hij voor een energieke start van het middagprogramma en aan het einde van de middag geeft hij een ‘Wrap up van de dag’.
Tim Lenders is schrijver, spreker, woordkunstenaar, spoken word artiest, podiumdichter, essayist en opiniemaker. Hij heeft een grote betrokkenheid bij maatschappelijke thema’s en neemt geen blad voor de mond als hij een mening heeft en als hij zijn mening geeft. Hij is verbindend in zijn diversiteit.
Het optreden van Tim Lenders voegt een extra dimensie aan het symposium toe. Hij zet aan tot nadenken en omdenken. Hij laat zien dat ook cultuur zingeving kan bieden.
Tim Lenders (1990) is mede-oprichter van Mensen Zeggen Dingen en Tapschrift. Hij denkt heel genuanceerd na over hoe zaken zo kort mogelijk door de bocht kunnen. Tim Lenders schrijft proza, poëzie, betogen, essays en spoken word en probeert elk optreden weer met nieuwe ideeën te komen.
Hij verzorgde optredens op onder andere: Lowlands, Pukkelpop, Gentse Feesten, vierdaagsefeesten, Paradiso, EKKO, Solar Festival, AMZAF, Vurige Tongen, Mensen Zeggen Dingen, Woorden Worden Zinnen, Hausmagger en de Zwarte Cross. Tim werkt daarnaast samen met andere organisaties en lokale overheden om laaggeletterdheid tegen te gaan.
๐๐ฐ๐ฐ๐ฟ๐ฒ๐ฑ๐ถ๐๐ฎ๐๐ถ๐ฒ
Voor het symposium is accreditatie aangevraagd bij KNMG-GAIA (ABAN), V&VN, V&VN Verpleegkundig Specialisten, SKGV en NVvPO.
๐ ๐ฒ๐น๐ฑ ๐ท๐ฒ ๐ฎ๐ฎ๐ป
Ga voor meer informatie over het symposium, alle sprekers en aanmelden naar: https://bit.ly/3NB6FiK
๐๐ผ๐น๐๐บ๐ป ๐ก๐ถ๐ฒ๐ฐ๐ธ๐ ๐๐ฟ๐๐ป๐ฒ๐ฎ๐๐ ๐ฒ๐ป ๐ก๐ถ๐ฐ๐ผ ๐๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฒ๐ฟ ๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ:
๐๐จ๐๐ฆ๐ง๐๐ฅ๐๐ก๐ ๐๐-๐๐๐
๐
(๐๐ฎ๐ป ๐ผ๐ฝ๐น๐ผ๐-๐บ๐ผ๐ฑ๐๐ ๐ป๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ฑ๐ฒ ๐น๐๐ถ๐๐๐ฒ๐ฟ-๐๐๐ฎ๐ป๐ฑ)
Als zorgprofessional ben je gewend te handelen: ‘Wat kan ik voor u doen?’ Als je niet oppast ga je voorbij aan waar kwetsbare ouderen het meest behoefte aan hebben: gezien en gehoord worden. Luisteren naar wat iemand bezighoudt, waar iemand zich zorgen over maakt of naar uitziet, is een passieve vorm van doen, maar niet niks.
Hoe schakel je van de oplos-modus naar de luister-stand?
Luisteren vraagt om een actieve houding van aandacht voor de ander. Dat geldt in elk gesprek, maar het is zeker van belang in het contact met mensen die afhankelijk zijn van intensieve zorg. Zorgen begint met luisteren. Pas vanuit het contact van mens tot mens kun je ontdekken wat de ander nodig heeft. Zoals een leerling zei: ‘Ik kom niet om iemand te wassen, ik kom om er voor iemand te zijn.’
Luisterend er-zijn is veel belangrijker dan we denken. Maar we komen er in de praktijk vaak niet aan toe. Denken we. Maar het hoeft geen extra tijd te kosten. Echt kunnen aansluiten bij wat iemand bezighoudt op dit moment kan in een gepland gesprek, maar óók tijdens dagelijkse werkzaamheden en tijdens zorgmomenten.
Contact met mensen is de kern van werken in de zorg. Het perspectief van zingeving komt er niet bij als ‘iets extra’s’. Het sluit aan bij de intrinsieke motivatie van zorgmedewerkers om in de dagelijkse werkzaamheden bewust(er) te kunnen verbinden en verdiepen.
Een specialist ouderengeneeskunde vertelde: ‘Met de beste bedoelingen informeer ik naar een kwaal als ik bij een cliënt op bezoek kom. Ik vraag dan: hoe gaat het met u, waar heeft u last van? Tot een 92-jarige bewoner tegen mij zei: ‘Waarom vraagt u niet eens aan mij: Wat gaat er goed?’ Die mevrouw heeft mij aan het denken gezet. Ik stel nu vaker díe vraag. En dat levert vaak mooie gesprekken op.’
Het is de eerste vraag uit het handgesprek, de duim: Wat gaat er goed, waar bent u blij mee? Op deze manier stimuleer je het delen van positieve verhalen en lichtpuntjes die helpen om lijden te verlichten. Het gaat soms om heel kleine dingen die van grote waarde kunnen zijn voor mensen. Hierover vertellen versterkt mensen in hun eigenheid. Dan raak je aan de betekenislaag van de identiteit en het bestaan van iemand. Dat kan helend werken. Zoals een zorgverlener stralend vertelde hoe een bewoner met dementie reageerde op de vraag: ‘Hoe was het voor u om even zo contact te hebben?’ ‘Dan voel ik mij weer mens’.
Dit contact wordt mogelijk door zingevingsgericht te luisteren naar de ander. Dat draagt bij aan het gevoel gezien en gehoord te worden. Het gaat niet alleen om de mens achter de cliënt, maar óók om de mens achter de zorgverlener. Niet niks doen, maar ruimte maken voor contact van mens tot mens.
๐๐ช๐ฆ๐ค๐ฌ๐บ ๐๐ณ๐ถ๐ฏ๐ฆ๐ข๐ถ๐น ๐ฆ๐ฏ ๐๐ช๐ค๐ฐ ๐ท๐ข๐ฏ ๐ฅ๐ฆ๐ณ ๐๐ฆ๐ฆ๐ณ
Niecky en Nico schreven hun column in aanloop naar hun gezamenlijke deelsessie ‘Aandacht voor zingeving in het verpleeghuis: hoe train je de zorgprofessionals?, dat ze verzorgen op het symposium ‘Zingeving in de spreekkamer | Diversiteit in verbinding’, op 16 april in het Akoesticum in Ede.
Niecky Fruneaux - Van Amerongen werkt als algemeen geestelijk verzorger en onderzoeker bij Liemerije (Zevenaar eo.) Van 2022-2024 werkt zij aan een actieonderzoek ‘Zicht op zingeving’ waarbij medewerkers van twee afdelingen worden getraind, intervisiebijeenkomsten en coaching-on-the-job krijgen om zingeving bewuster te integreren in hun dagelijkse werkzaamheden.
Nico van der Leer werkt als zingevingsspecialist en onderzoeker bij PZC Dordrecht en is verantwoordelijk voor de scholingen zingeving in de zorg. Hij is in 2020 gepromoveerd op ‘Zinvolle zorg in het verpleeghuis en de rol van de geestelijk verzorger’.
๐๐ฐ๐ฐ๐ฟ๐ฒ๐ฑ๐ถ๐๐ฎ๐๐ถ๐ฒ
Voor het symposium is accreditatie aangevraagd bij KNMG-GAIA (ABAN), V&VN, V&VN Verpleegkundig Specialisten, SKGV en NVvPO.
๐ ๐ฒ๐น๐ฑ ๐ท๐ฒ ๐ฎ๐ฎ๐ป
Ga voor meer informatie over het symposium, alle sprekers en aanmelden naar: https://bit.ly/3NB6FiK